דלג לתוכן העמוד
"המורי" - סרט עצמאי קצר
"המורי" - סרט עצמאי קצר

"המורי" - סרט עצמאי קצר

יחסים בין אבות לבנים ובין מורים לתלמידים הם מורכבים ואף פעם לא פשוטים. הציפיות, הדרישות, הניסיונות להיות דמות מחנכת טובה ואבא טוב, להיות קשוח ורך כאחד , להיות ה"מורי" בקהילה התימנית. על זה מדבר דניאל ביטון בסרטו העצמאי הקצר. הצטרפו וקחו חלק בתמיכתו, הפקתו והצלחתו! "לאחר שנה ארוכה של כתיבת תסריט, אשר במהלכה מחקתי מיליון שורות, שיניתי סצנות, הוספתי, בניתי, איזנתי , ועל הדרך בכיתי , צחקתי שמחתי וכעסתי עם ועל הדמות הראשית ועם כל שאר הדמויות גם כן, אני שמח להציג בפניכם את "המורי".

דניאל ביטון

5,085 גוייסו באמצעות 34 תומכים
102% של 5,000 סוג הגיוס
תם זמן היעד לגיוס

הפרויקט

INFO FOR DONORS - VIDEO WITH ENLGISH SUBTITLES IS AT THE BOTTOM OF THE PAGE.

 

אספר לכם קצת עליי..

שלום רב,

שמי דניאל ביטון,  בן 29, כרגע מרמת גן, במקור מיישוב בשומרון.  נולדתי וגדלתי במשפחה דתית מרובת ילדים, שמונה במספר. את שנות ילדותי עד גיל 16 המרדני העברתי באורח חיים דתי. לאבי היה חשוב שנשמור על מסורת דתית שמרנית, לפעמים קשוחה יותר לפעמים פחות , תמיד מורכבת זה בטוח. 

בגיל 18 התגייסתי לצבא ומיד לאחר שחרורי ב2011 הדרכתי קבוצות מחו"ל שבאו לטייל ולהכיר את הארץ  ולאחר מכן טסתי למזרח.  שם ראיתי מגוון צורות ליחסי אב ובנו ובכללי ליחסי משפחה למסורת. לאחר חזרתי נרשמתי ללימודי קולנוע ובסוף השנה כתבתי, הפקתי (לא לבד יש לציין) וביימתי את סרט הגמר שלי "ג'ונדי" שהוצג בפינת הסרטים הקצרים בפסטיבל קאן 2016 ומיד לאחר מכן נמכר לחברת הפצה בינלאומית.

בימים אלו משתדל לעשות הכל אפשר להגיד, כותב, מפיק ,מביים  ועובד בעבודה קבועה מתשע עד חמש. 

זהו בגדול וקצת בקטן עליי.

:)

 

אוקיי..

במהלך השנה האחרונה, כתבתי את התסריט לסרט העצמאי הקצר הראשון שלי, "המורי". במהלך הכתיבה עשיתי תחקיר מעמיק על הנושא, מחקתי סצנות, הוספתי, עיביתי ואיזנתי.

יצירת הדמויות הייתה חלק מורכב ומרתק במיוחד, עם ועל חלקן בכיתי, צחקתי, כעסתי ושמחתי והכל תוך כדי כתיבה ותוך כדי תהליך מעמיק עם עצמי והרי שמגוון הדמויות הגיעו בדרך כזו או אחרת מחיי האישיים.

 

 

על מה הסרט?

נושא הסרט מדבר בגדול על היחסים שבין אבות לבנים ובין אבות לאבותיהם לפניהם. בפרט יותר הוא עוקב אחרי חשיבות העברת המסורת בעדה התימנית.

הסרט עוקב אחרי יאיר. אדם חמור סבר ומופנם ,אב לשלושה במשפחה דתית תימנית, משמש ועובד כ"מורי" בישוב בו הוא גר והוא מלמד את ילדי הקהילה לדעת לקרוא ולפייט נכון לפני טעמי המקרא התימניים עתיקי היומין. 

* הסבר קטן - "מורי" או "מלמד" הינו רב או מלמד בעדה התימנית האחראי ללימוד ילדי הקהילה את דרך הקריאה והפיוט הנכונים מספרי התורה לפי טעמי המקרא התימנים. 

את חייו ואת שיעוריו יאיר מעביר ביד קשה וקשוחה כשם שהועברה אליו מאביו לפניו והיא היחידה שהוא מכיר. ליאיר חמישה תלמידים צעירים עם בנו הצעיר אליעד ביניהם. יאיר אוהב הוא להציב תרגילים לא קלים בזמן הלימוד ומצפה שכולם יעמדו בסטנדרט גבוה כגון קריאה מספר הפוך וכו'. נעקוב אחרי יחסיו של יאיר עם תלמידיו, משפחתו ובעיקר עם בנו הצעיר ביותר וציפיותיו הגבוהות ממנו. בעובי הסיפור יאיר מגיע לנקודת משבר ביחסיו עם סובביו והוא נאלץ לעשות חשבון נפש במציאת הדרך הנכונה להיות "מורי" ואב.

הסרט מדבר על חוויות רגשיות מטלטלות, פנימיות וחיצוניות בין איש מופנם ומשונה בדרכו האישית, אך בהחלט בעל כוונות טובות, שהוא מורי קשוח לתלמידיו ולבנו בצורה מסורתית ולפעמים לא סלחנית, אך באותו זמן על חוסר אונים וכמיהה לדעת איך ולאן להמשיך ועד לאיזה גבול.

לסרט נושא משני כמובן המלווה יד ביד את המסר העיקרי, העברת המסורת חשובה באופן בלתי מתפשר בתרבות והכל בכדי לשמר את המסורת התימנית הייחודית ורבת השנים. 

 

למה כתבתי על הנושא הזה ואיך הגעתי לכתוב את התסריט הזה?

לפני הכל אני רוצה להודות לחברי הטוב ניר כתריאל שהעניק לי השראה ראשונית ליצור את התסריט מלכתחילה. תודה לך חבר יקר.

אין סיבה אחת למה כתבתי על הנושא אלא מספר אך אתמקד בחשובים שבהם. 

סיפורו של יאיר מוכר לי מאוד בדרכים מקבילות מחיי האישיים, יחסיו של יאיר עם בנו הצעיר, ידו הקשוחה בחייו, שמירתו האדוקה על המסורת והעדפתה אל מול כל השאר וכמובן התהליך שאב המשפחה יאיר עובר במציאת איזון. יחסיי ויחסי אחיי עם אבי מורכבים ולא קלים לפעמים כמו כן גם יחסי אבי ואמי. בתסריט זה מצאתי את עצמי מצליח להעניק הרבה מעצמי, מילדותי ומחיי, מהדברים שבנו אותי ומנושאים המרתקים אותי וחשובים לא פחות בעיניי, כגון רעיון שמירת מסורת והעברתה, הדרכים הנכונות להיות אב ובן, חשיבות התרבות התימנית שיצרה ושימרה לאורך השנים את תפקיד "המורי החשוב, האחראי על שימור המסורת והעברתה לצעירים. 

 

 

 

הגעתי לכתוב על התסריט הזה בעיקר תוך כדי תהליך. התחלתי ברעיון העיקרי שהיה דמותו ותפקידו של "מורי", איך ומה הוא מציין ומסמל. הבנתי תוך כדי תחקיר וכתיבה שאין לי מה להתנגד לידי שבאופן אוטומטי כבר כותבת תסריט שמקביל את חיי לנושא והמשכתי. תהליך הכתיבה היה ארוך ומורכב במיוחד מכיוון שדמותו של יאיר וכך גם כל שאר הדמויות המשיכו לבלבל ולאתגר אותי. יאיר בעיקר. הקדשת חייו למקצועו כמורי וקשיחותו בשיעוריו ובחייו גרמה לי לכעוס עליו ולשנוא אותו לפעמים אך באותו זמן כוונותיו הטובות והחדורות מטרה, התנהגותו המופנמת והמשונה בדרכו הצחיקה ושימחה אותי מאוד.  כמעט כאילו הוא חיכה שאכתוב אותו סוף סוף. ימים כלילות ישבתי לכתוב ולסדר ולהחזיר ולמחוק ולהוסיף וכך גם הגעתי לסיים לכתוב את התסריט. מרוצה ובטוח.

 

התחלתי את המסע!

מיד כשהבנתי שהתסריט הזה חייב לקבל חיים יצרתי קשר עם מספר אנשים מהטובים בתעשיית הקולנוע ולשמחתי הרבה הצטרפו אליי העילויים הבאים:

 

מפיק הסרט - עופר לכיש

מפיק קולנוע וטלוויזיה עצמאי, מנהל הצגות, עוזר במאי ובמאי תיאטרון. בעבר מפיק ראשי של תיאטרון תמונע . נכון להיום עובד בהפקות קולנוע וטלוויזיה מגוונות, פרסומות ובנוסף מנהל הפקה של להקת המחול ענבל פינטו ואבשלום פולק.

בין עבודותיו:

"נקודת מבט" – הפקה והפקה בפועל, סרט קצר בבימוי ליאור רובינשטיין

"עקומה מעל גיל 30"- הפקה והפקה בפועל, בבימוי שרון דנון, זוכה המקום השני בפסטיבל לסרטים קומיים קצרים בחיפה.

"פול"- הפקה בפועל, סרט קצר בבימוי אדם ביזנסקי, זוכה פרס הסרט הקצר הטוב ביותר פסטיבל שיקגו ופרסים נוספים.

ועוד רבים אחרים.

 

 

צלם ראשי  - גל גינוסר

בוגר בה"ס הגבוה לקולנוע סם שפיגל. כיום עובד כפרילנס בתור צלם ראשי בסרטים ארוכים קצרים רבים, פרסומות וקליפים .קטף פרסים רבים עם עבודתו האיכותית עד כה.

 

בין עבודותיו: 

"After the final no" – צלם ובמאי, סרט דוקומנטרי, קו-פרודוקציה אמריקאית-גרמנית.

"ליידי טיטי "- צלם ראשי, סרט קולנוע בהפקת יונייטד קינג ו-Light Stream.

"גבורות" - צלם ראשי, סרט דוקו-דרמה באורך מלא בהפקת קיבוץ שער הגולן.

"המלחינה" - צלם ראשי, סרט באורך מלא  בהפקת "דון קישוט הפקות".

 

 

יוצר פסקול - גל חבר 

נגן עוד, בוגר בה"ס הגבוה למוזיקה מהמזרח מוסררה. במהלך השנים התמקצע בסגנון הנגינה התורכי ולמד ממורים שונים בארץ ובחו"ל.  מלחין ראשי ויוצר פסקול .כיום מנגן בהרכבים שונים ומלמד.

 

לא יכולתי לבקש צוות יותר נכון וטוב לצאת איתו למסע הזה. תודה לכם. 

 

מה אני מבקש ממכם בעצם?

זהו לא סוד שעשיית סרטים היא עסק יקר ולו אפילו הקצרים ביותר שביניהם אך ישנה סיבה נוספת שלשמה אני מרוצה ומבקש את תמיכתם.

"המורי" הוא אומנם תסריט שכתבתי אך יאיר הינו דמות של הרבים, וזכות כולכם היא לגלות אותו, ולצחוק ולכעוס איתו כשם שאני עשיתי ועדיין עושה כל פעם בקריאתי את התסריט.

אם הרעיון נשמע לכם מעניין, אנחנו צריכים את התמיכה שלכם.

בואו להצטרף אלינו למסע, ותעזרו לנו להפוך את הרעיון לסרט.קחו חלק בתהליך לפי בחירתכם, תהיו גם אתם חלק בעשיית קולנוע קצר ישראלי ואיכותי המשלב נושא עמוק כיחסי אב לבנו לצד תרבות כה ייחודית ורבת שנים בעם היהודי שהיא התרבות התימנית.

אציין שוב שאני והצוות מאמינים בסרט ובהצלחתו בכל ליבנו.

לצורך ההחלטה הרכבתי רשימת תשורות שתעזור להחליט על התרומה המתאימה לכם אישית:)

 

אם עדיין יש התלבטות בליבכם,

הקשיבו ללחן המקורי שגל חבר, מלחין הסרט, חיבר כמנגינת נושא לסרט ולקמפיין זה.

עונג צרוף.

 

 

תודות אדירות לאיתן נוסבכר על צילום הסרטון , לבן חכים ויונתן ונטו על העריכה, תודות נוספות לזוהר רונן על הכל בערך, לאביב רוזנברג מטפל בשיאצו, דיקור וטווינה ובת אל בושארי מטפלת בדיקור, אבנים חמות ועיסוי על עזרה בתשורות, אדיר ביטון  אתה אח נאמן, אוהב אתכם מאוד!

תודה רבה לכולכם.

 

VIDEO WITH ENGLISH SUBTITLES 

 

 

.USD OR OTHER CURRENCY DONORS WHICH ARE IN ISRAEL ARE MOST WELCOME TO CHOOSE GIFTS SHOULD PREFER FROM ONE ON HEBREW VERSION OF THE CAMPAIGN, WHICH ARE ALSO TRANLSATED TO ENLGLISH FOR YOUR CONVINENT.

 

הטמעה

תצוגה מקדימה

סגור