המדריך המלא ליצירת קמפיין מימון המונים
שלב א' - מה?
1. הרעיון
מה הרעיון שלכם? הוא מספיק מגובש? חשבו וענו לעצמכם ברגע של אמת האם חוץ ממכם הוא אמור לעניין או להועיל למישהו? האם הוא יוצר שינוי או עניין בתחום כל שהוא? האם חוץ ממכם יש סיכוי שאנשים יתחברו אליו בגלל ש...? האם הוא מספיק טוב בכדי שאנשים יוציאו את כרטיס האשראי מהכיס ויתמכו בכם?
רשמו לכם באופן ברור תשובות לכל אלו והמשיכו הלאה. אם ניתקלתם בבעייה להשלים ששלב זה, כדאי שתמתינו מעט ותנסו לגבש יותר את הרעיון שלכם יותר ורק אח"כ להמשיך לשאר השלבים. לא חייבים להכנס לפרטי פרטים אבל הרעיון בגדול חייב להיות מגובש כבר מעכשיו!
2. הקהילה
מי הקהילה שלכם? האם יש לכם בכלל קהילה? כמה חברים יש בה? יש לכם פרטי התקשרות כמו טלפון או מייל של חברי הקהילה? נקודה זו היא לפני כל צעד שתעשו בהכנות לקראת הקמפיין.
אם יש לכם קהילה הגדילו אותה וטפחו אותה. אין לכם קהילה? התחילו עכשיו לפני הכל לצור קהילה שתתמוך ברעיון שלכם. כיום האפשרות הפשוטה והקלה ביותר זה לפתוח עמוד פייסבוק שיאסוף סביבו אוהדים, ויהיה הזירה בה תספרו ותעדכנו על המיזם שלכם ובעתיד גם על הגיוס שלכם.
זכרו! הקהילה התומכת היא הבסיס לכל קמפיין מימון המונים. השקיעו כל מאמץ שתיהיה סביבכם קהילה כמה שיותר גדולה. זה יעזור לכם מאוד בהמשך ולאורך כל הקמפיין.
3. לוחות זמנים
קחו יומן ובחרו תאריך בו תוכלו להריץ את הקמפיין. קחו בחשבון שמשלב ההכנות עד לביצוע יכול לקחת בין כמה שבועות עד חודשים, אז אל תמהרו לקבוע תאריך מבלי להשאיר זמן ראוי להכנות. ויש הרבה!
שימו לב שיש לכם לפחות בין 30 ל45 יום לקמפיין עצמו ושאין באמצע תאריכים חשובים כמו חגים וכדו' שאז רוב האנשים עסוקים בהכנות וקניות ופחות יהיה להם זמן לשמוע על הגיוס שלכם.
4. תמורות/מתנות/תשורות
לא חשוב איך תקראו לזה, הכינו רשימה של מתנות או תמורות שאתם יכולים להציע כעידוד לתומכים שלכם. גם רשימת פוטנציאל ורעיונות אפשריים גם כתבו לכם ובהמשך תעבדו גם על סעיף זה.
הרבה יותר קל לשכנע אנשים לתרום ברגע שהם מקבלים תמורה כל שהיא. זה לא חייב להיות דברים יקרים, לעיתים אפשר למצא רעיונות שלא בהכרח עולים כסף אלא יותר זמן כמו פגישת ייעוץ עם גורמים מקצועיים, סיורים וכדו'. יחד עם זאת בקמפיינים של גיוס המונים לצורך מיזם חברתי תוכלו להסתפק במכתב תודה או תעודת הוקרה בלבד.
5. סכום הגיוס
אחת ההחלטות החשובות ביותר לקמפיין מימון המונים זה לדעת לקבוע נכון את הסכום הייעד לגיוס. לרוב אנשים נוטים לבחור בסכומים גבוהים שאינם ראליים, בפרט למי שלא התנסה בגיוס המונים. אז אם יש לכם סכום בראש תורידו אותו, עכשיו תורידו עוד קצת.. עוד קצת, אולי עכשיו הגעתם לסכום הראלי.
אבל באמת אם אתם רוצים להבין ולקבל כיוון מחשבה כדאי שתעברו על קמפיינים דומים פחות או יותר למיזם שלכם, בדקו כמה הם קבעו סכום ייעד, נסו ללמוד מה הם עשו נכון או לא נכון בכדי להצליח עם הגיוס ואל תתבישו גם להרים טלפון ופשוט לשאול ולבקש עזרה, תתפלאו יש הרבה אנשים טובים שישמחו לעזור לכם ולחלוק איתכם את התובנות מגיוס ההמונים שלהם.
שלב ב' - איך?
1. טקסטים
הכינו טקטס על המיזם שלכם. ספרו במה הוא מיוחד. למה כדאי לתמוך בו (מעבר למתנות)
2. תמונות
הכינו תמונות על המיזם שלכם.
3. וידיאו
הכינו וידיאו למיזם שלכם. אומרים שתמונה שווה אלף מילים אז כמה שווה וידיאו? מומחים טוענים כי וידיאו טוב עשוי לגייס כסף רב. השקיעו בסרטון!
4. יחסי ציבור
יש לכם מי שעושה או יכול לעשות לכם יחסי ציבור? מעולה! כבר עכשיו בשלב ההכנות שתפו אותו שייכנס לשלב הכנת הקמפיין ותוכנית מה יעשה בכדי לקדם אותו.
אין לכם יחצ"ן? לא נורא!
5. רשתות חברתיות
אתם פעילים ברשת? החברה או הרעיון שלכם פעיל ברשת? אם כן מעולה, התחילו כבר עכשיו לחזק את הפעילו. אין לכם התחילו הרגע!
עוד דברים חשובים שכדאי לדעת:
שותפים לדרך
כדאי עד חובה שתצאו לדרך עם עוד שותפים-עוזרים לרעיון. מחכה לכם עבודה רבה וכדאי שכבר בשלבים הראשונים תחלקו את העבודה עם עוד אנשים. ככל שיהיו לכם יותר עוזרים, הצלחתכם תגדל יותר. לעולם אל תעלו קמפיין מימון המונים לבד!
תקציב
הכינו מראש תקציב הוצאות ל:
1. פרסום באינטרנט, גם הקמפיינים הגדולים ביותר נעזרים בפרסום ממומן באינטרנט. הערכו לכך מראש!
2. תרגום לשפות זרות. אם הקמפיין שלכם יכול לעניין ברמה בינלאומית ויש לכם את הדרך להגיע לתומכים פוטנצאלים, אל תפספסו את זה, תחשבו בגדול על העולם הגדול!
3. שליחת המתנות בדואר או שליחים.
4. בלט"מ - תמיד הכינו עבור הוצאות בלתי צפויית