האם יש שיטה להצלחה בקמפיין מימון המונים או שזה מזל בלבד?

חלק הראשון של המאמר ייתייחס לניהול הקמפיין ביחס לשיטה של מימון המונים, החלק השני יעסוק במזל.


קמפיין גיוס ההמונים הראשון שעלה לקראת חג פסח 2016 הציב ייעד של 80,000 ש״ח והסתיים בהצלחה כשגייס את כל הסכום. שנה לאחר מכן פסח 2017 יוזמי הקמפיין הציבו ייעד של 120,000 ש״ח והצליח אף הוא. האם מנהלי הקמפיין עלו על השיטה או שאולי מדובר בכלל במזל? מייד נננתח ונבין מה היה

חלק הראשון של המאמר ייתייחס לניהול הקמפיין ביחס לשיטה של מימון המונים, החלק השני יעסוק במזל.

חשוב לציין, כי מאמר זה לא נועד חלילה להטיל דופי במי שניהל את הקמפיין וֿאו בארגון שניהל את המיזם מדהים. ניתוח הקמפיין נועד אך ורק במטרה שכל האחרים ילמדו מה לעשות ובעיקר מה לא לעשות.


1-2-3 או 3-2-1

לא יעזור כלום ואיך שלא תהפכו את זה, למימון המונים יש שיטה מאוד ברורה והיא נקראית שיטת המעגלים. רק אם עשיתם נכון את הליך המעגלים יש לכם סיכוי טוב להצליח. אם הלכתם נגד השיטה ועשיתם מעגלים הפוכים אז רוב הסיכויים שהקמפיין לא יצליח.

שיטת המעגלים מדברת על כך שהגיוס הראשוני יהיה מהמעגל הראשון הקרוב אליכם ביותר. הוי אומר משפחה, חברים ברמה אישית, מכרים וידידים טובים (ותורמים מפעם שעברה) רק אחרי שהם יתרמו את ה30% הראשונים, תוכלו להמשיך למעגל השני שזה החברים היותר רחוקים ופרסום ברשתות חברתיות ובסוף המעגל השלישי והאחרון הוא כלל הציבור שלא בהכרח מכיר אתכם וייחשף לקמפיין, כל זאת בתנאי שאז כבר גיוס באזור 50% 60% ומעלה.
זכרו את הכלל אף אחד אוהב להצטרף למסיבה ריקה!

אז בקמפיין המדובר החליטו לשבור את הכלל הברזל וכבר מהיום הראשון התחילו להתחנן בפייסבוק בואו לתרום לנו, כשהקמפיין עוד להגיע אפילו ל10% ראשונים. והגרוע מכך גם העלו מודעות פרסום בפייסבוק וכך במשך ה-15 הימים הראשונים של הקמפיין הם הרסו אותו ואת הסיכוי שלו לצמוח. (אגב, רק לאחר 15 יום של תחנונים בפייסבוק הקמפיין הגיע ל10% הראשונים, כשנותר לקמפיין רק עוד 15 ימים לסיום)


מתנות/תשורות/תמורות/טובות הנאה

לא משנה איך תקראו לזה, את דעתי על מתן מתנות על גיוס המונים למטרות צדקה כבר כתבתי במאמר אחר, אבל נניח שאתם לא מסכימים איתי שאין לתת מתנות בקמפיין צדקה, החלטתם כן לתת מתנות? תנו תמורה הגיונית.

הקמפיין המדובר הציע: בתרומה של 500 שקל תקבל שובר זוגי לארוחת בוקר בקפה קפה. אז חיפשתי באינטרנט ובתוך שניות אחדות גיליתי שבדיוק כזו ארוחה עולה 99 שקלים בלבד. אז מה ההיגיון להציע מתנה שאני יכול להשיג לבד בחמישית מחיר? אין כאן שום ייחודיות ושום תמריץ לתורם להפך יש כאן נזק שהוצעה מתנה מבזה לסכום (אם הפנייה לרגש אז לא צריכה להיות שום תמורה ואם הפנייה לשכל אז התמורה צריכה להיות באמת שווה).

לעומת זאת אילו היו בוחרים במתנה שאינה ניתנת השגה או ששווייה יותר מגובה התרומה, הרי שהיה לתורמים איזה תמריץ לתת בכדי לקבל. אבל במקום שהתמורה ניתנת להשגה בקלות ייתר ובגובה התרומה ויותר גרוע מכך עשרות ומאות אחוזים פחות, אין שום סיבה שמישהו יתרום עבור מתנה זו. ההפך הוא נכון זה רק מרחיק.


הכל או כלום/גמיש 

(למי שטרם יודע מה המושג, אז הנה שוב בקצרה: קמפיין הכל או כלום הוי אומר שאם לא הצלחתם לגייס את כל הסכום לא תקבלו כלום. קמפיין גמיש הוי אומר שכל סכום שתגייסו תקבלו בלי קשר לסכום הייעד שהגדרתם בתחילת הקמפיין)

אחת הסוגיות שנותרו במחלוקת בשיטת מימון המונים האם יש ״לאלץ״ את בעל הקמפיין להגיע לייעד ביודעו שאם לא יגיע לייעד הוא לא יקבל מאומה או שלתת לו לפנים משורת הדין כל סכום שכן הצליח לגייס.

אתר mimoona מצדד ונוהג לאפשר בחירה לבעל הקמפיין בשלב היצירה האם רוצה קמפיין סגור כלומר הכל או כלום, מצד שני ישנה אפשרות לבחור בגמיש ובכל מקרה לקבל את הכסף שגיוס. לעומת זאת אתר giveback מבית headstart עומד בתוקף ומאפשר רק קמפיין הכל או כלום.

אז יש צדדים לכאן ויש לכאן ולא נכנס לזה כרגע. מה שכן נשים לב שבקמפיין המדובר שלנו במאמר זה, הראשון היה באתר הדסטראט הכל או כלום (אז גויס בהצלחה כל הסכום 80,000 ש״ח) ואילו בקמפיין השני הוא נעשה באתר מימונה והוא היה גמיש.

אז הנה כבר יש לנו אולי איזו עמדה איזה קמפיין עדיף: בראשון שהיה בשיטת הכל או כלום, מפעיל הקמפיין כמו חברי הארגון, המתנדבים וכל מי שנוגע בדבר ״התאבדו״ על המשימה ולא נחו לרגע (ואני כותב זאת מידיעה לא השערה) ביודעם שאם לא יגייסו את כל הסכום, הכל יילך לטמיון. בנוסף, בשלבים של ה10/20 אחוז אחרונים גם קהל התורמים והאוהדים נלחץ לסיוע בכדי להציל את הקמפיין. לעומת זאת בשנת 2017 הקמפיין נעשתה בשיטת הגמיש, באופן אטומתי פסיכולגי אין כל תמריץ או אקדח טעון על רקת המארגנים, הרי גם ככה נקבל מה שנגייס. גם על התורמים אין שום אמצעי לחץ לסייע ״להציל״ את הקמפיין.

ועוד משהו בקטנה, חדי העין (כמוני) ששמו לב להבדלים חשו אי נחות עם מי זה שבעלי הקמפיין בעצם משדרים פחד ואי בטחון בעצמם ובהצלחת הפרויקט אחרת מדוע הם בחרו בקמפיין גמיש ולא כמו בפעם שעברה בחרו בהכל או כלום?


תפסת מרובה לא תפסת!

שנה שעברה הייעד היה 80,000 ש״ח שזה באמת סכום מכובד מאוד לקמפיין ראשון. למה ומה חשבתם שהגדלתם את הסכום ל120,000 ש״ח? לטעמי זו אחת הטעויות הנוראיות ביותר שנעשו בקמפיין הזה. הנחת ״המסיבה המלאה״ אומרת שאנשים אוהבים להצטרף למסיבה שכבר תוססת ומלאה אנשים ולא למסיבה ריקה שבקושי מדשדשת ומנסה לגייס אנשים בתחנונים. ברגע שהסכום גבוה, האחוזים של ההצלחה קשים יותר להצגה, אם בראשון 10% היה 8,000 ש״ח הרי שעכשיו זה גדל ל12,000 ש״ח. וכן הלאה. כלומר בעצם אנחנו מרחיקים עוד יותר את הייעד ובכך גם התורמים רואים כי הייעד הוא רחוק מאוד ובלתי ניתן להשגה ולכן גם לא תורמים לו (עם כל זה שמאמינים במיזם ובמי שעומד מאחוריו)

 

מדרגות תרומה

25 מדרגות תרומה לטעמי זה הרבה ומעיק ומסיט את התורם מהמיקוד בתכלס שזה לתרום לפרוייקט. אז נכון שבמיזם הקודם היו 37! מדרגות והוא בכל זאת הצליח. אבל נכון לגבי קמפיין זה היות ונעשו בו את כל הטעויות האפשרויות אז גם זו תקלה מבחנתי תוספת לכל הקיימות.

 

ויזואליות

הסרטון הוידיאו לא טוב. יש בו קטעים מכמה סרטונים שהודבקו. הצופה לא ממש מבין מה מוצג בו. חובה היה לפשט שהגולש גם עם רמת ריכוז מינימאלית יבין מה מוצג.

תמוה בעיני מדוע לא הוצגו בעמוד תמונות מהפעילות בשנים עברו, התורם פחות מעוניין לקרא טקטס ארוך. כן הוא ימשיך ויגלול אם יהיו תמונות והסברים לתמונות. קטעי טלוויזיה ותקשורת משנה שעברה גם כן יכלו לתת עבודה טובה ולסייע לקמפיין. אל תשכחו שאתם מכירים את הארגון אבל לא כולם מכירים, אנשים לא יטרחו לחפש את האתר שלכם בכדי לקבל עליכם מידע. תנו את כל המידע כאן ועכשיו.

10 ימים לסיום הקמפיין הסכום עומד כעת על: 16,290 ש״ח בלבד כשהיעד הוא 120,000 ש״ח

חבל מאוד שככה הסתיים קמפיין מימון המונים שיכל להיות עוד סיפור הצלחה. מסופקני אם שנה הבאה הם יחזרו לעשות עוד ניסוי של מימון המונים אחרי הכשלון הצורב. אז נכון להצלחות יש הרבה אבות לעומת הכשלון שהוא יתום. ונכון שתמיד קל לבקר מהצד מאשר לפעול מבפנים ומה שרואים מכאן לא רואים משם אבל עדיין למימון המונים יש שיטה, אם פועלים על פיה יש סיכוי גדול שהקמפיין יצליח. לעומת זאת אם נלחמים ועושים הכל נגד השיטה אין שום סיכוי אנושי שהקמפיין יצליח ולצערי זה מה שקרה מקרה הנ״ל.

9 ימים לסיום הקמפיין הסכום קפץ באופן פתאומי ל52,330 ש״ח

8 ימים לקמפיין זה ממשיך לזנק והגיע כבר ל85,133 ש״ח, אז מה קרה?

יום שישי בערב, ערוץ מפורסמת כתבה מדהימה בתוכנית של צביקה הדר וכל התמונה משתנה.

הקמפייין זכה לחשיפה אדירה ובתוך יומיים עלה

אז מי אמר שאין ניסים? אז אם בא לכם להסתמך על הנס, לכו על זה. אבל אם תרצו לעשות את השיטה כפי שהיא מקובלת אזי ככל הנראה לא תאלצו להסתמך על ניסים שכידוע לא תמיד קורים.

בהצלחה